Sepanjang bergelar pelajar 'Industrial Design'

/
2 Comments
Akhirnya sem terakhir sebagai pelajar industrial design bakal tiba tidak lama lagi.. terasa debaran yang teramat sangat kerana tentunya semester yang penuh dengan cabaran dan tekanan.. tambahan kerja yang masih tertunggak sedari awal semester 5 lagi.. thesis. banyak lagi masalah lain yang timbul tapi yang pasti semester 5 yang aku gerunkan telah lama berakhir.. kini.. semester yang paling-paling digeruni bakal menyusul pulak dan yang pasti usaha perlu digandakan! matlamat perlu dijelaskan! doa dan tawakal perlu diperbanyakkan.

Sepanjang hampir 5 tahun bergelar pelajar industry design bermacam cerita suka dan duka silih berganti dan yang pasti tentunya melahirkan banyak pengajaran dan pengalaman yang tidak ternilai dan tidak terlupa dihati. Walaupun course ni bukanlah apa yang aku inginkan sedari awal, tapi aku yakin untuk mengatakan yang aku tidak menyesal malah bersyukur Allah temukan aku dengan bidang ilmu ini. Tapi aku masih tidak melupakan minat-minat yang sudah lama bertapak dalam hati aku ni malah course yang aku ambil kini saling tidak lari dari apa yang aku minati. Sedikit sebanyak minat yang ada dalam diri aku berkembang seiring course yang aku ambil kini.

Mungkin ada yang masih tidak mengenali dan mengetahui apa itu industrial design dan apa pula yang dipelajarinya disitu. nah diambil dari internet.. kalau pius yang terangkan agaknya tak paham la kot..

Industrial design is a combination of applied art and applied science, whereby the aestheticsergonomics and usability of products may be improved for marketability and production. The role of an industrial designer is to create and execute design solutions towards problems of form, usability, physical ergonomics, marketing, brand development and sales.


Secara ringkasnya, mencipta/mereka sesuatu yang mampu memberi penyelesaian kepada sesuatu masalah. (boleh pakai tak?)

contoh yang simple.. masalah perhubungan jarak jauh.. orang cipta handphone... dari besar gabak, orang develop menjadi seringan mungkin..dari dapur kayu orang cipta dapur gas.. macam-macam lagi lah.. yang penting cabang ilmu ini sangat meluas.

apa yang pius buat sepanjang bergelar pelajar? hermmm hermmm.... dah berjela pulak... :p


2 comments:

Kakkoii said...

biasanya last sem ialah waktu yg paling mencabar..

itu bagi civil engineering r..

industrial design x tau lak..

Ape2 pun gud luck ye

Pius@mR p said...

semua ilmu juga ada cabaran nya.. semester terakhir tu memang pasti... kalau setakat design tu tak kisah tapi bab nak pikir dalam-dalam nya tu yang tekanan perasaan kejap..

apa2 pun.. trime kasih..

Powered by Blogger.