Sepi malamku tanpamu~

/
0 Comments
Sepi malam-malam ku tanpa mu.. bisikan mu ditelingaku..gigitan mu dikaki dan tangan ku... owhhh.. sungguhh.. sungguhhh periiiittttttttttttttttttt!!!!! Ya Allah.. sabar jela den ngan nyenyamuk ni.. Makin hari makin berbisa.. makin malam makin bertambah puler...

Hai la nyamuk..kenapa la kau gigit aku... badan aku ni dah la cikeding... khasiat pon tak banyak... apelah yang ko dok gigit tu... sedih aku.. pg la kat orang lain... g la..

Dekat kawasan perumahan aku jeker banyak nyamuk yer...? hermmm.. agaknyer la..  kat depan ni kawasan terbiar.. al kisah dahulu kala ada terbinanya sebuah empayar pembuatan batik dihadapan istana ku ini.. tapi malangnya.. telah hancur musnah dalam satu kebakaran... dan kini.. tertinggal lah tanah bekas empayar batik yg fofular ketika itu... aicehhh.. cam merong tak...

Agaknya sebab nilah nyamuk bnyak dekat perumahan aku ni... memang dah tak tertahan lagi dah.. dah berbagai cara aku usahakan tapi masih juga begini...jika dulu boleh lah pasang ubat nyamuk letrik..tapi kini... jangan harap.. letak sebelah pun xlari.. selamba jer gigit.. boleh dikatakan hampir setiap malam aku kuarantin duduk luar sementara tunggu bilik dispray abang sheltox n abang ridsect..tapi hampeh.. malamku tetap diserang pemburu darah ini...

Apalah nasibku... untuk mengurangkan kehadiran nyamuk, kipas kat bilik ni mmg sah-sah pasang laju kan.. mmg beku la malam-malam... ish ish.. cmne la dak awe tido yer... tak sejuk ker...den dah kematu nih tinggal nak beku jer..... rasa macam nak pakai baju lelapis lapis...malam-malam terpaksa kesejukan aicehhh2...

tapi kan.. acik pius selalu tertanya-tanya....'Kenapa yer Allah jadikan nyamuk?'... mesti ada kebaikannya.. yakin 100%.. kalau tak pada nyamuk.. mesti yang berkaitan dengan nyamuk itu sendiri..eh..cam same je bunyi... dulu pernah juga buat presentation pasal nyamuk ni... rupa-rupanya yang dicari ialah protein dalam darah kite untuk pembentukan telur-telurnya... hermmm.. bnyak ker protein dalam darah saya nih?????

jom baca ni pulak..kredit dari wiki..

Pepatung ( Dragonfly ), juga dikenali sebagai helang nyamuk ( mosquito hawks ), merupakan agen pengawal yang berkesan. Larva Pepatung (naiads) memakan jentik-jentik dalam takungan air sementara pepatung dewasa pula memburu dan memakan nyamuk dewasa, terutamanyanyamuk harimau asia yang terbang pada waktu siang. Penyemburan nyamuk boleh memburukkan keadaan dan meningkatkan populasi nyamuk dalam tempoh jangka masa panjang sekiranya penyemburan itu menghapuskan pepatung dan pemangsa semulajadi yang lain.


hmmm..ada buruk nyer jugak kita sembur nyamuk yer..


Tapi acik pius tak tahan la.. kulit acik pius ni bukan boleh.. kne gigit nyamuk jer..tapi nati melarat-larat.. dah tu nati mesti ader parut..kan dah tolak 5 ringgit.. kn.. huuuuu...

p/s: terpaksa acik pius tido selubung tiap-tiap malam... eh2.. tututp-tutup ader lubang..kang nyamuk masuk!



No comments:

Powered by Blogger.