Untuk kita-kita…

/
0 Comments

Assalamualaikum… (tak jawab dosa, klu jawab tanda sayang..kekeke..) gurau..
Selamat tengah malam semua… ngehehehe…ヒマワリヒマワリヒマワリ

Bersemangat betul malam ni sebabnya baru mandi… ait.. jangan marah yer… sekarang dah wangi… :)
Tiba-tiba memalam ni rasa nak mengarang pulak.. sebabnya tadi bercakap pasal ‘dosa ke cakap sayang-sayang dengan perempuan/lelaki ajnabi’ (bermesej).  Saya nak cakap banyak pun tak tau sangat... Tapi bagi saya, kalau perkataan tu mendatangkan perkara-perkara dan perasaan yang tak sepatutnya memang lah haram jadiknya.  Perkataan yang kita taip tu lagi lah merbahaya, mara bahaya dan mara linerビックリマーク.. hehehe…  sebabnya lagi feeling-feeling gitu kan.. nak cakap malu ye dak.. sms jela kata sayang..  kan dah muncul perasaan-perasaan yang tah pape tu..kn. . tepuk dada tanya iman kite.. tak gittue… sendiri tau… takyah tanya orang sebelah yg tak tau perasaan kite tu…kekeke…
.
Tapi kan…. Dalam buku Ustaz Idrus (Anda bertanya Ustaz Azhar Idrus menjawab berkenaan permasalahan semasa) dia tulis cengini….


Hukum bermesej:
Soalan: 
Apakah hukumnya seorang lelaki dan perempuan bukan mahram bermesej melalui telephone. Apakah perbuatan itu halal ataupun haram?
Jawapan: 
Sekiranya kandungan mesej antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram itu adalah perkara-perkara penting seperti jual beli atau seumpamanya, maka hukumnya adalah harus dan wajib disingkatkan setakat yang penting sahaja.
Sekiranya mesej seperti bertanyakan “sedang buat apa?” “Awak minat apa?” “Suka warna apa?” atau “saya suka tengok awak pakai baju ni,” maka hukumnya tidak syak lagi adalah haram dalam Islam.

Tanya-tanya macam tu pun jadi haram, inikan pula bersayang-sayang…  adoii… saya la ni..  Yela.. kita nak berubah ni bukan senang, tetambah yang lemah cam saya niあせる. Baru melangkah setapak kedepan, dekat belakang kiri kanan dah ‘calling-calling’… adoi… banyak pula tu deringannya…  Toleh sikit habiss…… 叫びmau seminggu, berbulan, bertahun baru sedar balik.. tu la pentingnya carik kawan untuk menyedarkan kita dari terus menjawab ‘calling-calling’ tersebut.  

Yes… saya ada satu… heheee.. saya sangat suka cara dia mengingatkan saya dalam semua hal.. dan dia adalah kawan yang bagus sebab selalu bagi dorongan.. susah nak dapat kawan macam ni.. yang selalu bagi semangat, takde pun kata-kata dia yang berbau dengki atau kata-kata yang boleh buat saya hilang semangat.  Dan yang penting, dia tak termakan kata-kata dusta orang lain, kata-kata berbau dengki, mereka-reka cerita,,,.. Harap begitu sampai bile2.. Ya Allah tetapkan Iman kami..

Sambung tadi .. melalut pulak.. senang tanya diri sendiri.. apa yang kita buat tu membawa kita ke arah mana? Kalau arah yang tak sepatutnya cepat-cepat la sedar… saya pun sama juga, lemah… banyak betul dugaan… Mana kita taknak tula yang asyik ikut kita siang malam, dok bisik itu ini… dok ‘calling-calling’ ajak gi situ sini… sekali angkat ‘calling’ tu, melalut la tah mana-mana hati tu…  Memang susah kalau diri tak kuat.. kena ada teman.. 

Memang la seronok kan sayang-sayang… dah sayang la kan… kekekeke…. Tapi kalau rasa sayang tu membawa kearah yang tak sepatutnya cepat-cepat la bertindak.. hati sendiri mesti lebih tau kan… Perkataan ‘sayang’ pun boleh timbulkan pelbagai perasaan tau.. bahaya… walaupun hanya perkataan…. Ala… senang tanya la iman memasing…

Kalau susah sangat jarak kan jela hubungan tu.. takyah panggil sayang-sayang dah.. panggil je aku kau.. eh.. kasar sangat pulak jadiknya… ngehehehe… saya awak ok tak.. panggil nama dah la..  lantak la dia nak cakap kita ni tak romantic ke ape ke.. janji kita tau apa kita buat..  Yakin! Saya dulu.. eh silap.. orang kat afrika nun sana tu dolu-dolu banyak kali jugak putuskan hubungan cintan dia tu.. time tengah sedar kan.. cepat-cepat la bertindak.. lepas tu pergi pulak angkat ‘calling’ dah sambung balik percintaan.. begitulah jadiknya bertahun-tahun.. putus sambung putus sambung…  Rasanya tu lah perkara yang berhasil saya buat sampai sekarang, Insyaallah.

Banyak juga saya buat tuk jarakan hubungan,,, putus jangan cakap la.. tah dah berapa kali…  Dari bersayang saya tukar jadi saya awak.. keluar sama pun dah jarang.. yang mana saya boleh bergerak sendiri saya pergi sendiri.. Lantak la orang nak cakap saya ni awek banyak songgeh ke hape ker,…  nak naik kereta je kerja.. tak muh nek motor.. ehh… suke hati lah! Hehehehe.. jangan marah… tapi time dah tersesak sangat memang saya minta tolong bawa pergi mana-mana.. kekeke… tu yang orang cakap saya pijak kepala tu.. mara liner betul..グー  

Dari asyik ‘melayan’ saya buat bodoh memanjang.. tu yang akhirnya kena tinggal… kakakaa…  msg, kol-kol ker memang saya malas nak layan.. ape tah nak cakap sayang-sayang.. huh.. tak de mud betul.. hilang pahala harian.. hukhuk…  kekadang datang jugak sayangnyer… nak wt cmne.. t___T” .. tu yang parah tu…  Biarlah apa nak jadi, saya yakin saya buat yang terbaik untuk diri saya..  time kita normal pun dah bnyak dosa mendatang.. ni kan pula time-time cenggini.. lagi bertambah…

Lagi satu saya memang pantang kalau orang yang tersayang dolu-dolu la dok senyum lebar kat saya.. aishh.. tak boleh, tak boleh.. mau gugur jantung ni nanti.. memang saya kat situ jugak sound.. ‘ jangan senyum cmtu bleh tak’…  bahaya la korang ni… dok senyum-senyumm.. hishh.. pi main jejauh la..  menyusahkan hati betul la..kn…. kalau kawan-kawan saya tak kisah senyum kat saya… sebabnya takde perasaan,,, ngehehehehe…  Kaum lelaki pun kena la bertindak sama-sama , usaha menghindar… ok.. lagi la hang pa ni pemimpin.. jadi jalankan tanggungjawab anda tu..

Ni saya share sekali doa untuk semua dan ingatan untuk saya yang lemah ni… Yakin lah dengan apa kita buat, kalau kita tau kita di jalan yang betul.. xpe.. pelan-pelan… sabar… Sabarlah  wahai diri… kekadang sesetengah perkara susah kita nak jelaskan, susah nak habaq.. sebab bagi kita terlalu peribadi.. xpelah... asal kita yakin apa yang kita lakukan tu bagus tuk kebaikan diri.. Moga dipermudahkan urusan olehNYA. 
Untuk kalian juga, moga dipermudahkan segalanya... doakan saya sekali ye.. hehe...



Jom kita amalkan sama-sama...グッド!

 p/s: jangan terasa hati dengan kata-kata saya yer.. kalau rasa alergik ke nak muntah ker.. gi men juh2 tau... dekat sini hanya memerlukan persahabatan kearah kebaikan... ngehehehe... bukan kawan penjatuh semangat k! チョキ

maaf jika ada kesilapan., betulkan saya kalau ada yang silap ye... :)


No comments:

Powered by Blogger.