malas~

/
2 Comments














Seriously malas… malas nak masak.. malas nak mengemas.. malas nak buat kerja..

‘apa yang kau malas sangat ni..’

‘malas la.. bila time aku masak takde orang makan.. membazir je masak… frust tau kalau tengok lauk-lauk tak habis makan.’

‘ tak habis masuk jela dalam peti aiss..ape susah sangat’

‘senang jela cakap masuk dalam peti ais.. sama jugak..dua tiga hari pas tu buang.. senang la cakap ko tak pernah masak, tak pernah nak hargai lauk-lauk yang ader.’

‘erkk.. kalau aku.. aku makan sampai licin.. tak tinggal belakang da..’


‘tu lagi satu…’

‘takde orang makan xpayah la kau masak’

‘dah tu sat lagi tercari-cari pulak makanan.. tula manusia.. bila dah ader tak hargai langsung.. pastu sebok tanya napa tak masak.. la ni nak makan masak sendiri..’

‘kecik hati la ni’

‘tak la.. berbesar hati sangat.’

‘Yela.. dah tu nape kau maleh nak mengemas plak?’

‘sebab semua tak bertimbang rasa.. pentingkan diri sendiri… dah makan takmuh basuh.. bukan suruh basuh semua pun.. basuh jela pinggan cawan yang dah guna tu’

‘ala.. kau basuh jela.. bukan banyak pun’

‘memang la tak banyak.. kumpul sehari kan dah bertimbun jadiknya.. lemah betul.. tu belum lagi pinggan cawan yang tinggal bawah kerusi, tepi tb lagi.. ikutkan bukan susah pun nak basuh pinggan-pinggan tu.. tapi fedap dengan perangai camtuh’

‘ la ni rumah tak berkemas la yer?’

‘haah’

‘ nasik dan lauk tak masak la yer?’

‘haah’

‘takde rasa pape ker?

‘erkk..ader.. aku dengar ayah aku bukak tudung periuk dekat dapur tadi, then tanya kat mak aku.. aku tak masak ke…. Then.. aku rasa bersalah pulak.. tak pasal ayah aku pun kena sekali..’

‘selama ni kau mengemas masak semua sebab ape?’

‘sebab ingat mak ayah aku la..’

‘then sekarang kau tak ingat ke kt mak ayah kau..’

‘erkk..ingat..’

‘haa… biarlah orang lain malas ke aper.. buat kerja tu betulkan lah niat..kerana Allah.. dan sebagainya yang baik-baiklah.. kan lebih afdal’

‘yela.. gitu lah niatnya’

‘dah tu.. ape yang malas sangat???’

‘geram sebenarnya…’

‘dah-dah.. esok kemas rumah..tu pun ibadat juga, dapat pahala’

‘ yela.. kesian dekat mak ayah aku’

‘tau takpe!’

Haaa… rasa-rasanya ader tak dialog macam ni diantara korang…? Korang-korang kat luar sana.. sebelum nak malas tu ingat-ingatlah orang lain sama.. kalau nak malas sekali pun jgan menyusahkan orang lain.. cubalah hargai walau sekecil mana pun usaha orang lain.. yang lelaki tu jangan nak malas sangat.. dok rumah tentolong sikit! Dah makan tu basuh.. da masak magie tu kemas.. kalau dah perempuan tu.. tak tau la.. korang prepared la bibik..

p/s: kekadang tu heran… seorang ibu lebih kuat dari anak dia yang sehat walafiat padahal si ibunya demam tak sehat. Ibu memang tabah.. ok.. transfer to rajin girlz….

p/s: kalau den dah malas tu mmg malas la.. malas.. tau malas.. malas dengan korang! Ehh2.. bukan korang-korang.. korang rajin kan..kan,…

kebersihan bermula dari saya.. ingatkan iklan tv tu...


2 comments:

*Arr said...

terima kasih sbb mengingatkn tentang konsep kemalasan vs keikhlasan. lepas SPM sepatutnya lbh rajin tapi mengenangkn hny sorang yg buat kerja, rs tk adil pula.

tapi bila mengenangkan ibu balik penat, ap salahnya kita settlekan kerja2 kt rumah even adik2 tk tolong ;')

FairuzJaafar said...

@*Arr
tula..kadang-kadang tu rasa geram jugak kan.. tapi bila pikir balik.. siapa yang nak settlekan nanti... mak kita juga...

Powered by Blogger.