Siapa kata gambar 'perfect' hanya dari kamera mahal jer??

/
0 Comments

Haaa…siapa yang cakap gambar cantik dan perfect dari kamera yang mahal jer..hah!!! saper??? saperrr???Yeee…sayalah orangnya T__T” huahhh…. Nak kamera..nakkk… biarlah tiada basic sekalipun asal dapat capture gambar mikro.

Kamera yang saya ader sekarang ni menyebabkan gambar-gambar saya blur, tak sharp dan sangat limited!.  Tak dapat nak capture benda yang terlalu mikro.

Lain yang difokus, lain pulak yang terfokus. 
Huh! Nyampah..dah ejas pun tak dapat jugak nak focus dengan tepat.


Tak dapat nak capture insect-ensect kecil macam lady bird. 
Asal captured je blur..

pengcahayaan yang tak best langsung
perlu light enhancement guna software lain
pasrahh.. aku memang tak pernah belajar bab-bab ni.. Entah macam mana aku boleh jatuh minat nak captured mikro world ni. Mungkin coz sebab kerana dapat tengok benda-benda yang tak dapat di lihat dek mata kasar ku ini. Dan selalunya time nak terjah benda-benda mikro ni selalu terjumpa perkara yang tak di jangka. Unexpected!

macam....

Lebah berkaki gemuk dan berwarna oren, dalam semak samun ader ada buah yang sangat kecil dan comel macam anggur dan baunya macam timun, 

takut jugak lalu di semak samun...
Comelnyer...
ladybird yang sampai sekarang pun tak dapat nak captured dengan jelas, serangga yang kaku dah mati rupanya, perut kempis taik hijau dah terkeluar. 

dah mati rupanya.. kaku..
Bawah daun yang cantik tapi tak tau ape bendanya, blur pulak tu.

ruginya tak sharp...
Banyak sangat yang ingin aku captured dan explore, ciptaan Allah itu indah walau sekecil mana sekalipun. That’s why aku suka captured mikro world. dan untuk dapat yang terbaik mestilah guna kamera yang lebih baik dan kamera yang lebih baik itu semestinya mahal. dan yup.. perlu belajar lagi. 

haii..panjang pulak jadiknya.. hehe...oklah..tamat disini..





No comments:

Powered by Blogger.